Laos

19 januari 2017 - Laksao, Laos

We zijn inmiddels meer dan een week onderweg en bijna Laos al weer uit. Weinig, slecht of geen internet en al helemaal geen pc waarop ik kan werken. Dus al een tijdje geen blog. Nu dus maar voor de verandering een heel epistel met  een verslag van een week Laos.
Na de twee dagen regen in Chiang Rai lekker met de bus naar Chiang Khong, een klein dorp aan de Mekong en de grens met Laos. Een leuk hotel en voor het eerst met de groep gegeten en gezamenlijk de Laos douane en visum formaliteiten gedaan. Even namen oefenen maar dat gaat redelijk snel. De volgende morgen allemaal in kleine busjes eerst Thailand uit en bagage overladen naar een Laotiaanse bus. Om de beurt visum aanvragen en dan om de beurt betalen. Lekker efficiënt. Al met al een kleine 2 uur verder. Maar dan heb je wel een mooi plakkaat in je paspoort. We rijden een paar kilometer Laos in maar nu aan de andere kant van de Mekong rivier. Daar alles weer uitladen want de bus laten we achter. We schepen in op een grote, lange Slow Boat. Er zijn geen of amper wegen in het noord-westen van Laos dus de komende 2 dagen zakken we de Mekong rivier af per boot. Hij is helemaal voor ons alleen dus veel ruimte om rond te lopen. Het is een prachtige route en de typisch Laotiaanse lunch wordt verzorgt door de eigenaresse van de boot. Een jonge vrouw van begin twintig. We leggen hier en daar even aan om door een dorpje te lopen. Bergvolk dat daar al eeuwen woont en nog grotendeels leeft op de traditionele manier. Halverwege overnachten we in Pak Beng in een simpel hotelletje aan de oever. Een stijle klim omhoog maar voor een paar centen wordt de koffer voor ons naar boven gesjouwd. Niet verkeerd.
's Avonds in kleine groepjes het bruisende nachtleven in. Er zijn een paar gelegenheden via een zandweg waar je wat kan eten. Teveel mensen kunnen ze niet aan dus verspreiden we ons en binnen no time is de hele voorraad bier op.
We bezoeken de Pac Ou grotten, ook aan de oever. Een beetje toeristisch maar wel interessant.
Aan het eind van de middag komen we aan in Luang Prabang. Einde van de boottocht, bagage weer overladen naar kleine busjes...
Merendeel van de tijd zitten we in het beste hotel of guesthouse van een stadje. Voor westerse begrippen is het dan nog steeds erg basic. Gelukkig niet al te vaak een power meltdown dus meestal water en iets wat op airco of ventilatie lijkt. De badkamertjes zijn klein. Douches hangen ongeveer boven de wc. Dus alles zeiknat maar daardoor wel altijd een schone wc. Bedden snoeihard maar groot en schoon. Zo nu en dan staat er een tv op de kamer. Hierop Russische propaganda of Thaise goeie en behoorlijk slechte tijden. Met de muggen en andere huisdieren valt het enorm mee. Alle ramen en deuren dicht houden, werkt goed. Al met al heel goed te doen en het is een lekkere groep.
Lang Prabang is een klein gezellig dorpje op een soort landtong tussen de Mekong en een zijtak, de Nam Khan rivier. Zeker toeristisch maar dat stoort niet. Zwitserse invloed lijkt het. Veel huisjes met balkonnetjes en mooie bloemen. Overal kraampjes met koopwaar. We zitten redelijk centraal dus wandelen overal zo naar toe. De eerste avond eten we voor het eerst luxe bij een Zwitserse uitbater. Alles wordt uit de kast getrokken om het ons naar de zin te maken. Voelde me erg groot, blank en koloniaal. Maar heerlijk gegeten. Voor het eerst de Mekong baars,een heerlijke zoetwater vis. En m'n eerste lekkere witte wijntje. Zowaar uit SA :). Qua wijn niet veel soeps dus meestal aan het Lao bier.
We hebben twee hele dagen hier. De eerste dag het stadje in. Midden in het centrum via een heleboel trappen de berg op met daarop een klein tempeltje om boven te genieten van de zon en het uitzicht. Terug beneden lekker afkoelen aan de waterkant met een kleine maar buitengewoon lange gezellige lunch. Over de nachtbazaar om voor twee knikkers en een steen wat shirtjes te scoren. En dan nog afdingen, bijna gênant. De tweede dag bezoeken we met z'n allen de Kouang Si Watervallen met daarnaast een beren opvangcentrum. Deze beren zijn jarenlang mishandeld voornamelijk door het aftappen van gal uit hun galblaas. In deze contreien een traditioneel medicijn tegen ongeveer alles. Nu genieten ze in dit kleinschalige park van een rustig pensioen. De watervallen zijn heel mooi. Prachtige kleuren maar net iets te koud om te gaan zwemmen, wat mij betreft.
's Avonds eten met een BBQ op tafel. Een soort gourmet maar dan met echte kooltjes. Loeiheet. Grote schaal met groente en kruiden, vlees en vis. Afzakkertje bij LaoLao, met een Caribisch sfeertje en Bob Marley aan een kampvuurtje...lekker.
Na deze paar rustige dagen in Luang Pradang gaan we weer door. Prachtige route door de bergen. Mooie uitzichten. Gezamenlijke lunch aan de top met fabuleus uitzicht. In Vang Vieng overnachten we in een soort watersport resort aan de Nam Song rivier. Deze is zo ondiep dat er gewoon vrachtwagens doorheen komen. Heel erg toeristisch, veel backpackers. Het Salou van Laos. We krijgen hier een ochtend om wat rond te kijken. Met een reisgenootje maak ik een boottochtje over de rivier omgeven door karstgebergte..prachtig.. Even naar een bakkerijtje in het centrum voor een kleine lunch baquette voor in de bus. Het zijn dit keer maar een paar uurtjes rijden naar Vientiane.
We slapen 2 nachten in hartje centrum Vientiane in een voor Laotiaanse begrippen luxe hotel. Het is de hoofdstad van Laos en voor het eerst zie ik grotere luxere stenen gebouwen, huizen en vooral grote dure auto's. Hier resideert het rijke gedeelte van de bevolking. Niet direct mooi maar zeker een stad. De nodige tempels, fonteinen en andere beziens waardigheden.
Naar de nachtbazaar en borrelen in een soort Ierse pub, 5 hoog met uitzicht over de Mekong. Bij een locaal zaakje heerlijk gegeten. Weer schalen vol met groente en kruiden en een hele Mekong baars. Ditmaal niet BBQen maar rolletjes draaien van sla en kool met daar van alles in. Mannen keken ontzet en onwillig toen het op tafel werd gezet, was niet wat ze hadden verwacht. Scheelt natuurlijk wel als je dan geholpen wordt door een mooie Laotiaanse schone... Het bleek heerlijk :)
De volgende dag ben ik alleen op pad geweest. Eerst met tuktuk naar een ziekenhuis net buiten Vientiane. Daar had ik thuis al online een afspraak voor gemaakt. Toch maar voor Rabiës laten inenten maar daar heb je er 3 van nodig met wat tijd er tussen. Dus nummer 3 lukte niet meer in Nederland in december. Ben op zoek gegaan naar een mogelijkheid hier in Laos. Een kliniekje met een website met een afspraaklink gevonden in Vientiane. Ik kreeg zowaar antwoord en een bevestiging. Geregeld dat de tuktuk meneer op mij zou wachten. Bleek een simpele maar schoon en redelijk goed georganiseerd ziekenhuisje te zijn. Er liep meer personeel dan er cliënten waren. En mijn gele vaccinatie boekje zag ik meerdere malen langskomen. Het is bij iedereen langs geweest. Werd serieus bestudeerd, met drie personen tegelijk. Maar uiteindeljk mocht ik meekomen. Ook het mengen van het vaccin en het plaatsen van de spuit werd uiterst serieus genomen. Een operatie op zich. Ik was in hele goeie handen. Na het betalen en vele buigingen wederzijds kon ik weer terug met mijn tuktuk meneertje. Die had braaf in de schaduw staan wachten. Voortaan mag ik dus als eerste een dorp binnen als er honden loslopen... Jippie..
's Middags ben ik zonder duidelijk doel een heel eind door de stad gaan lopen. Met maps.me op de mobiel voor de navigatie. Mensen en tempels bekijken. Een park met een soort Arc de Triumph . Wat gekocht bij een kraampje voor lunch. Zag er lekker uit. Bleek gewoon gebakken banaan te zijn. De nodige tempels voorbij zien komen maar niet binnen geweest. Gewoon rustig rond gekuierd.
Uiteindelijk warm en moe neergeploft bij een beauty salonnetje voor een massage en pedicure...teentjes weer netjes gelakt. Ideaal en voor nog geen 10 euro.
's Avonds weer wat afgesproken om wat te drinken en te eten. Erg gezellig..
Laatste bestemming in Laos is Lax Xao. Geen toeristisch dorpje. Voor ons een tussenstop voor de grens en halverwege naar Dong Hoi aan de oostkust van Vietnam. Laos is een prachtig land qua natuur met veel arme maar hard werkende mensen. Je ziet zelden iemand niets doen. Heel puur nog. Uiterst behulpzaam en super vriendelijk.
Net lekker zitten eten met z'n allen. Nu snel naar bed want morgen weer vroeg op. Bestemming Vietnam!!!

1. Fred:
    19 januari 2017
    Had even een uurtje pauze,!
    Mooi verhaal (kan je ze nog langer maken)
    Toppie hoor..!
  2. Marlies de Graaf:
    Lekker leesvoer!! Mooie reis hoor. XM
  3. Josephine:
    19 januari 2017
    Helemaal niet erg, geen beschikking over pc, internet enzo. Ik houd wel van mooie, lange verhalen. Knap, je alles onthouden hebt!! of stiekem old school pen and paper bij de hand gehad?! Anyway, goed te lezen, wat je allemaal meemaakt en het goed met je gaat. Dikke kus. Jo
  4. Myrna & Co:
    19 januari 2017
    Wat... geen goede wijne?!
  5. Myrna & Co:
    Wat? Geen goede wijnen?!