Hunter Valley

2 oktober 2016 - Sydney, Australië

Vanochtend maar eens wat meer tijd genomen om wakker te worden, ontbijtje te eten en stukje te schrijven. Was eerst van plan naar Bondi Beach te gaan maar het is bewolkt. Prachtig uitzicht vanuit m'n kamertje...bak koffie erbij.....lekker!

Gisteren de hele dag naar de Hunter Valley voor een wijntour. 
Om 6:45 verzamelen op Bayswater road. Kwartiertje lopen.
De nachtportier van de avond ervoor zat er nog. Was ook verbaasd mij weer te zien. Naast hem een tikkie aangeschoten, beetje triest en verwaarloost uitziende oude meneer die mij wel even wilde helpen met de deur… ever a gentleman.
Peter, onze chauffeur en gids van de dag, pikt ons op en met een klein busje volgeladen met Canadezen, Ieren, Engelsen, een Japanner, een Chinees en 1 Hollander (moi) over de Harbour Bridge. Een ritje van 2 uur naar Pokolbin, een klein plaatsje in de Hunter Valley, ten noorden van Sydney.
Via de highway, dus niet echt spectaculair. Iedereen lag meteen te pitten.
Een paar verschillende wijngaarden afgegaan. Eerst naar Tempus Two. Erg toeristisch. Ben toch wel verwend met ZA. Lekkere Pinot Gris, prachtige flessen.
Door naar Hunter Valley Garden. Wijn en Chocolade. Verwachtte er niet veel van. Maar was toch prettig verrast. Eerst een slokje wijn, daarna een stukje chocolade en vervolgens weer een slokje wijn. Wijn en chocolade ieder voor zich waren niet bijzonder. Maar samen werkelijk erg lekker. Ze noemen het een smaakexplosie. Dat klopt dus. Heel verrassend. Vooral Fred deed het goed.
Een snelle lichte lunch en toen door naar Ernest Hill. Een wijngaard op een heuvel gerund door de familie Wilson. Alle mannen in de familie hebben als tweede naam Ernest. Vandaar de naam Ernest Hill. We worden vriendelijk verwelkomt door de eigenaar en directeur, Ross. Supervriendelijke, joviale, iets te dikke Aussie. Alleen al door zijn enthousiasme smaakte de wijn erg goed. Een kleine wijngaard die jammer genoeg alleen produceert voor de eigen omgeving. Helaas niet exporteert naar Europa. Prima shiraz, lekkere verdelho en een verrassend lekkere rosé. Erg jammer dat deze ‘Cracklin’ Rosé niet te koop is in Europa. Meesjouwen is helaas geen optie. Trouwens, zou Europa niet eens bereiken, ben ik bang….
Sejant detail is dat de wijnen pas vernoemd worden naar één van de eigenaren als de betreffende persoon is overleden. Dus Rosalie Joan is niet meer. Bijkomend detail is dat de as van de overledene wordt uitgestrooid over de betreffende druif. Mmm..dat heeft de verdelho zeker geen kwaad gedaan.
Laatste wijngaard van de dag is Leogate. Mooie plek, vriendelijke, vlotte jonge vent die ons het één en ander probeert te vertellen. Duidelijk het einde van de dag want de groep was eager voor de wijn en luisteren lukte niet heel erg goed meer.
Om het zooitje nog enigszins in het gareel te houden, bestellen we hier ook maar wat te eten, wat zeker geen straf is.
Een super lekkere shiraz erbij en uitspugen doen we niet meer….
De rit terug naar Sydney was een heel stuk gezelliger dan de heenreis. Miste wel de foute muziek van Rob en entertainment van Ton maar een mix van Ieren, Engelsen en Canadezen met wat alcohol achter de kiezen, zorgt ook voor een hilarische rit terug. 

Foto’s

11 Reacties

  1. Gert - Jan:
    3 oktober 2016
    Dus nu geen polonaise in de bus ?
  2. Fred:
    3 oktober 2016
    Fred deed het erg goed..it was not ikke
  3. Annemieke:
    3 oktober 2016
    Scheelde niet veel Gert Jan....En Fred was onderdeel van de oorzaak, Fred!!
  4. Mark peters:
    3 oktober 2016
    De operatie is goed gegaan en mijn kaak is alweer aan het slinken, wordt goed verzorgd en zitten nu in een zonovergoten uden even te genieten , terwijl ik jouw verhaal lees! Wellicht een nieuw soort Floortje D. Die de wereld overreist om ieder te laten genieten van al het moois wat de wereld ons te bieden heeft! Nog veel plezier!
  5. Annemieke:
    3 oktober 2016
    Dank je Mark, veel sterkte met jouw kaak. Fijn dat mijn belevenissen je ietwat kunnen aflij/eiden!! Kus xxx
  6. Pieter van Beek:
    3 oktober 2016
    Hey Annemiek,
    Mooi dat je een goede reis gehad hebt!
    Je verhalen over je eerste dagen in Sydney doen ons terug verlangen naar die fantastische stad.
    Als je in de gelegenheid bent zou je een zonsondergang moeten meemaken vanaf een terras op circular quai. De zon gaat dan onder achter harbour bridge. Echt te gek! Groetjes van ons beiden en geniet!!
  7. Marlies:
    4 oktober 2016
    06.10 uur. Lees jou verhaal om wakker te worden. Het entertainment van Rob en Ton was inderdaad geweldig tijdens het reizen. En chocolade en wijn? Gaan we proberen! Liefs Marlies
  8. Myrna & Co:
    4 oktober 2016
    "Ben toch wel verwend met ZA".... LOL! x
  9. Annemieke:
    5 oktober 2016
    Klinkt wel heel erg hè, Myr...haha....
    Marlies, port en chocolade was een goeie maar met wijn is het ook goed weg te krijgen..... elk excuus grijpen we aan...no worries!!
    Ja, Piet en Elly, ik heb de zonsondergang gezien. Inderdaad een prachtig gezicht. Zo wie zo is het heerlijk om rond te dolen rondom de haven, elk moment van de dag. Het is hier nog prachtig weer. In het zuiden zijn ze nu de rotzooi aan het opruimen. Hoop dat het beter is als wij daar aankomen... Leuk dat jullie me volgen... Liefs xxx
  10. Rob:
    3 november 2016
    De Wijn uit ZA is er allemaal en we doen ons best het allemaal te proeven :-) ook bij het sorteren stond de bewuste USB stick aan. Was gezellig. Jammer dat je niets mee kon nemen, maar goed, straks in New Zeeland lekker aan de Pinot Noir ook en os wederom lekker maken.......
  11. Annemieke:
    4 november 2016
    Haha...ga m'n best doen, Rob xx