Ayers Rock

21 oktober 2016 - Ayers Rock, Australië

Na Coober Pedy rijden we door naar Kings Canyon. Alles wordt nog roder en grilliger. De rit is lang maar daar zijn we inmiddels aan gewend. Dit land is zo gigantisch groot… We hebben een oude gammele bus maar ook daar zijn we inmiddels aan gewend. Bij elk roadhouse stoppen we voor diesel, plasstop, koffie en water… (en soms WiFi). Onderweg voor het eerst up, close en personal geweest met een bruine slang (die er groen/geel uitziet!) Schijnt één van de meest giftige te zijn. Na een beet heb je nog zo'n 10 minuten….ahhh!! Das nie veul!!
We overnachten opnieuw op een standaard campground met overdekte BBQ plek met picknick tafels. Daar kunnen we als groep prima terecht. Ditmaal slaap ik in een tentje. We hebben maar een paar swag’s bij ons dus nu mogen anderen van de sterrenhemel genieten…. Overdag is het super lekker weer maar ‘s nachts rond het vriespunt dus driedubbel gelagerd m’n bedje in. We hadden tijdens het eten al dingo’s rond zien lopen. Geen etenswaren mee de tent in en plassen ga ik ook maar niet doen vannacht!!
Na inmiddels een strak getraind ochtend ritueel van vroeg opstaan, aankleden, opbreken, ontbijten en inpakken zijn we na een stevige ochtendwandeling van een paar uur op pad gegaan richting Ayer’s Rock, met Uluru en de Olga’s. We willen daar op tijd aankomen want de zonsondergang bij Uluru schijnt prachtig te zijn. Willen we natuurlijk niet missen. Weer een campground maar ditmaal in hutjes. Dus lekker makkelijk. We hoeven alleen maar onze bedjes op te maken.

Meteen door naar Uluru. Heilige grond voor de Aboriginals. Uluru verandert qua kleur naarmate de zon verder onder of op gaat. Een knalrode mega rots tegen een strak blauwe lucht met veel groen er om heen. Prachtig mooi. Wij hadden wat bier, wijn en snacks meegenomen. Best wel trek na die lange rit. Maar tjonge….we waren niet de enigen. Busladingen vol met toeristen. Overal tafels met voer, BBQ’s, champagne…..nou ja!!!
De volgende ochtend opnieuw heel vroeg op om het hele verschijnsel ook bij zonsopgang te bekijken. Inderdaad super mooi en toch wel heel speciaal..
Terug in het kamp stevig ontbijten want we gaan de Olgas bewandelen… Een rotsformatie van zo’n dertigtal bulten waar je tussendoor en overheen kan wandelen, klimmen en weer afdalen. Een hike van 7,5 km.
Ik geloof dat dit tot nog toe het mooiste van de hele reis is. Best een pittige tocht maar elke seconde waard. Tussen het klauteren door heb ik nog veel foto’s kunnen maken en proberen vast te leggen hoe mooi het hier is. Verscholen in de bosjes een enorme Varaan….zoekplaatje!!
Net voor het warmste punt van de dag weer terug in het kamp om van de zon te genieten. Een heel aantal gaan opnieuw de bus in om nog een keer de zonsondergang bij Uluru te bewonderen. Not me….even een rustmomentje pakken. Samen met wat achterblijvers regelen wij de BBQ!!
Dit was de laatste dag in de outback. De volgende ochtend rijden we naar Alice Springs om dan, na een bezoekje aan de Flying Docters, een vlucht naar de Top End van Australië te pakken. Naar Darwin. Na een kleine 5000 kilometers over de weg en 4 verschillende tijdszones wel lekker om even een stukje te vliegen. Wat een mega groot land is dit.