Darwin

27 oktober 2016 - Darwin, Australië

De Top End of Australia…..uiterste noorden en een gebied op zichzelf. Tropisch….en dat merken we meteen als we het vliegtuig uitstappen. Warm en erg vochtig….
Het is al laat als we bij het hotel aankomen maar nog niet te laat om meteen het overheerlijk uitziende zwembad in te duiken met z’n allen. Wat een luxe…..
We beginnen met een relax dag. Even bijkomen van de afgelopen, zeer drukke weken. Ook de volgende dag een verkoelende ochtendduik en daarna richting het centrum van Darwin om wat te ontbijten en het stadje te verkennen. Darwin, natuurlijk vernoemd naar Charles Darwin die door zijn theorieën een hele grote invloed heeft gehad op de wetenschap en de maatschappij, is niet heel erg groot en is meerdere malen weggevaagd. Gedurende de 2de wereldoorlog door de Japanners en in 1974 door de cycloon Stracy. Architectonisch is het dus niet veel. De gebouwen zijn allemaal relatief jong en cycloon bestendig gebouwd. Australische elegantie zullen we maar zeggen. Toch leuk om hier rond te hobbelen als je beseft waar je bent. Uitkijkend over de Timorzee met aan de andere kant van de horizon Timor en Indonesië… Wauww..
Beetje gewandeld door een mooi park, één van de meiden heeft nog meegedaan aan een vreemd soort Australisch football…en dat in die hitte…. Wat wasjes gedaan, al m’n nageltjes laten doen al tukkend in een massagestoel en lekker Indisch gegeten…..Kan d’r weer ff tegen….
De volgende ochtend worden we vroeg opgehaald door Annelies. Een jonge, blonde, vlotte en stoere Australische meid met een Nederlandse naam. De komende twee dagen onze gids en chauffeuse voor een trip naar Kakadu National Park.
De Stuart Highway is de enige grote weg die noord met zuid Australië verbindt, vernoemd naar de ontdekkingsreiziger John Stuart. Zijn reizen hebben er voor gezorgd dat Australië uiteindelijk kon communiceren met de rest van de wereld door de aanleg van een telegrafielijn. In het zuiden naar het noorden hebben we al zo’n 1400 kilometer van deze highway mogen genieten. Nu van noord naar zuid nog zo’n kleine 80 kilometer voordat we uit de flank richting Kakadu kunnen.
We krijgen de opdracht om 4 liter water per dag te drinken. Dat klinkt ons ietwat overdreven. Er staat een koeler zo groot als een wijnvat achter in onze truck, tot de nok toe gevuld met ijsblokken, om onze waterflesjes gedurende dag te kunnen blijven bijvullen. Dat bleek geenszins overdreven. Aan het einde van de dag was ie leeg!!! Wat een hitte…
Naast de highway, ligt de noord-zuid spoorlijn waar 2x per week the Ghan trein heen en weer rijdt voor aanvoer van ongeveer alles. Vernoemd naar de Afghaanse kamelen die hier vroeger voor werden gebruikt. Verder zien we veel road trains rijden om alles vervoerd te krijgen in dit grote land. Vrachtwagencombinaties met wel 4 aanhangers….gigantisch.. Vaak tot de nok toe gevuld met koeien.. das dan weer wat minder.. Veel grote veebedrijven hier in het noorden.
We passeren velden vol met mangobomen en velden met termieten heuvels… En niet van die kleintjes maar ook weer super groot en zo sterk als een flatgebouw.
In Litchfieldpark zakken we af naar Florence Falls, een grote waterval met een natuurlijke poel. Krokodillen worden geacht hier niet te zijn dus daar vertrouwen we dan maar op. Iedereen in zwemoutfit en afkoelen maar. Heerlijk!! Daarna, met alleen een handdoekje om en Tevamuiltjes aan, een wandeling door het regenwoud. We gaan nog naar een andere waterval dus omkleden is nutteloos. Tijdens de wandeling werden we verrast door een groot aantal gigantisch grote vleermuizen, Ghost Bats. Die hingen boven in de toppen van de bomen. Een aantal vlogen ook heen en weer wat al helemaal indrukwekkend was.
Na een tweede verkoeling bij de Wangi Falls rijden we door naar Kakadu Park. De motelachtig uitziende huisjes waar we overnachten, zien er van buiten bagger uit maar blijken van binnen boven verwachting goed verzorgd te zijn. En ook hier weer een zwembad. Zoohh lekker…met bubbelbad…met z’n allen d’r in!!
Op tijd naar bed want om 5 uur vertrekken we alweer. Nog eens 1,5 uur verder het park in om daar op Yellow Water Billabong aan te meren op een boot om in alle vroegte krokodillen en vogels te spotten. Ontbijten doen we pas na de boottocht dus snel een oud broodje en mueslireep d’r in.
Zelfs tijdens dat uurtje rijden door het park verandert het landschap meerdere malen. Hoeveel foto’s kan je maken??
Onze stuurman op de boot is een stoere, niet onaardig uitziende, Aussi die met een strakdroge humor onze vroege ochtend opleukt. Meteen bij het wegvaren worden we al uitgezwaaid door de eerste krokodil. Volgen er nog velen. Overal waar je maar kijkt verschillende vogels…prachtig!
Het Kakadupark is bijna 20.000 km² groot. Het is al 40.000 jaar bewoond en wordt tot op heden nog steeds bewoond en onderhouden door Aboriginals.
Wij komen net op tijd voor het regenseizoen. Dan zijn de wegen waarover we nu rijden niet meer begaanbaar en komt het water zelfs tot aan de toppen van de bomen. Ongelofelijk...
Na de boottocht over de wetlands en het ontbijt rijden we naar een aantal rotsformaties waar eeuwenoude rotstekeningen te zien zijn. Naar boven geklommen hebben we een prachtig uitzicht over het oneindige grote gebied waar we zijn.
Als we uiteindelijk oververhit en gemarteld door de vele vliegen, oververmoeid en drijvend van het zweet de terugreis beginnen, valt iedereen binnen no time in slaap….verlangend naar het zwembad bij het hotel in Darwin. Hulde aan Annelies.. Die moet het hele stuk nog terugrijden!!
De volgende dag een relax dag waarbij we onze bagage mogen stallen in één van de kamers en mogen blijven poedelen bij het zwembad. Aan het einde van de middag vertrekt onze vlucht naar Cairns. Weer met het vliegtuig want de afstand is een slordige 3000 kilometer.
Laatste bestemming van deze rondreis Australië…..