Tofo

29 maart 2023 - Tofo Beach, Mozambique

Tofo is een klein dorpje aan de oostkust van Mozambique en is overduidelijk anders dan wat we tot nu toe hebben gezien. Er schijnen veel expats te wonen. Je vraagt je dan af waar zij wonen en wat ze dan doen. Hoogstwaarschijnlijk toch allemaal aan het werk binnen de duik- en surf gemeenschap. Daar is hier toch wel alles op gebaseerd. Als je door de zanderige straatjes loopt, zie je niets anders dan afgebroken of half opgebouwde huisjes en een boel vies afval overal. Dus op zoek naar een eetgelegenheid raadplegen we Google. Tot nu zijn we nog steeds verrast. Ergens verscholen tussen alle chaos en rotzooi zijn er toch wel unieke restaurantjes. Gisteravond hebben we bij Tofo Tofo gegeten. Op elke dinsdagavond buffet met origineel Mozambiqiaans voedsel en livemuziek. Het was nog rustig toen wij kwamen maar binnen een uur was het stampesvol met alle niet-locals. Overduidelijk mensen die hier toch werken en weinig echte toeristen, zoals wijzelf. De livemuziek was een soort wannabee brassband waar een onmetelijke hoeveelheid takkeherrie uitkwam. Maar goed, het had wel wat. In iedergeval geen gespreksstof nodig tijdens het eten.

Gisteren was er ook stress in de groep want Laurens had al een paar dagen een pijnpunt in z'n nek met een wat opgezwollen gevoel in z'n wang. Gisteren trok het verder naar z'n mond en dat ontaardde in een beetje links afhangende mondhoek. Dus ja, dan gaan alle bellen rinkelen. Zijn linkeroog knipperde ook niet meer mee dus er was duidelijk iets aan de hand. Eerst werd er gedacht aan duikers ziekte. Maar na vele telefoontjes en appjes met arsten bij het thuisfront, is de diagnose nu ziekte van Bell. Hier naar een ziekenhuis gaan heeft geen zin. Het is lokaal en de kennis is nihil. Dus vanochtend zijn er, bij een plaatselijke apotheek, medicijnen gehaald, op advies van de artsen thuis. Met een prednison- en een anti viraal kuur en een ooglapje voor, zit Laurens voorlopig in de lappenmand. Hij zal niet meer kunnen duiken, kiten of autorijden. Zaak is dat hij rust houdt en zich lekker laat pamperen door het vrouwlijk schoon in de groep 🫠

Lot en Ton zijn vanmiddag weg voor een dubbele duik en een haaisafari 😵‍💫, Zoë en Lori zijn wat aan het klooien met surfboard's in zee en de rest is in de relax modus en aan het genieten van de zon.

Vanavond pizza ...

1. Karen Esser:
    29 maart 2023
    Jeetje Miek toch wel even schrikken van Laurens, dat pamperen door de dames gaat wel goed komen. Wens hem maar beterschap ❤️‍🩹. Eet smakelijk alvast 🍕 hopelijk met wat minder herrie 😘
  2. Marlies de Graaf:
    30 maart 2023
    Beterschap voor Laurens ❤️‍🩹
  3. Rob:
    6 april 2023
    Gelukkig, na de schrik, heeft zijn gezichtsverlamming voldoende stof geleverd voor lachen en grapjes :-)
  4. Annemieke:
    6 april 2023