Maputo

2 april 2023 - Maputo, Mozambique

We rijden naar Maputo, de hoofdstad van Mozambique. Het zijn nog geen 400 km maar we vertrekken toch heel vroeg. We willen langs een privékliniek in Maputo zodat Laurens zich kan laten checken, vooral z'n oor, zodat zij hem een fit to fly verklaring kunnen geven. Het gaat best goed met hem. De klachten zijn niet verergerd maar ook niet verminderd. En het zal de eerste arts zijn die hem fysiek onderzoekt. Dus voor hem ook een prettig idee.

We hebben voor vanavond een hotel geboekt, lekker makkelijk. We zien zowaar hoogbouw en een echte boulevard. Moet niet gekker worden. Het ziekenhuis is best groot en ruim opgezet en oogt professioneel. We krijgen meteen mondkapjes opgeduwd. Laurens is redelijk snel aan de beurt en wordt gecontroleerd door oa een neuroloog en krijgt z'n verklaring. Dus dat ging niet al te ingewikkeld.

Het hotel is in groot contrast met waar we afgelopen weken hebben geslapen. Redelijk standaard en het zou overal op de wereld kunnen staan. Ziet er prima uit en is stiekem ook best wel even lekker. Spulletjes gedumd, even opgefrist en naar het restaurant voor lunch.

De jeugd wil naar een marktje en aan het zwembad liggen en Jo, Rob en ik willen een stuk lopen en cultuur snuiven. Dus na de lunch lopen wij met z'n drieën weg uit het hotel. Ook hier meteen weer een schril contrast want de wegen en trottoirs zijn slecht. De gebouwen zijn half verwoest en vies en donker door de slechte luchtkwaliteit. We lopen een rondje langs de kathedraal, het parlement en het marxistische standbeeld van Samora Machel. Allemaal vergane glorie en ook hier zijn wij de enige toeristen. Oogt ook heel erg communistisch allemaal.

We drinken ergens wat en laten ons dan ophalen door de anderen die inmiddels uitgeshopt zijn. Op de weg terug worden we weer, zonder reden, door een groepje agenten aan de kant gezet en het heeft weer een boel gepraat als Brugman nodig om weg te komen. We zijn hier allemaal zo helemaal klaar mee dus besluiten gemakkelijk in het hotel te eten. Niet de charmantste keuze maar wel even heel erg gemakkelijk.

1. Karen Esser:
    7 april 2023
    Klinkt niet echt aantrekkelijk! Zou ook voor de makkelijke uitweg gekozen hebben, eten ziet er lekker uit 😘
  2. Karen Esser:
    7 april 2023
    Klinkt niet echt gezellig daar, zou ook voor de makkelijke weg hebben gekozen 😘