Wijn enzo......

27 april 2016 - Paarl, Zuid-Afrika

We hebben afscheid genomen van Sweet Ocean View in Kaapstad en zijn naar Paarl gereden waar we logeren bij Moutain Shadows Guesthouse. Op de weg daar naar toe al vast een voorproefje genomen bij Avondale en Druk mij Niet. Bij beiden wijnmakers een uitgebreide uitleg gehad over de geschiedenis van de wijngaard en de wijn. Prachtige huizen met een indrukwekkende omgeving. Bij Mountain Shadows hebben we 2 jaar geleden ook al gelogeerd en er is gelukkig nog niks veranderd. De lange oprijlaan, de heer des huizes met een paar zwarte honden in de flank. Alles in oud Engelse stijl. Grote open haard waar we met een borrel in een diepe bank zakken. Onze gastheer heeft een braai verzorgd en Jamie wijn en snacks. Hartstikke gezellig.

Volgende dag naar Franschhoek. We mochten een uurtje langer slapen dus rond half 11 richting het grote wijnhuis Boschendal. We krijgen daar eerst een uitgebreide rondleiding. Wat een enorm grote wijngaard is dit, zeg. Naast druiven planten ze ook fruitbomen en andere gewassen. Daarnaast graast er ook het nodige vlees over de weiden. Alles wat er gegeten wordt op dit landgoed komt van het land. Van het land tot op het bord. Erg mooi en lekker allemaal.
Na de proeverij krijgen we voor de lunch allemaal een picknickmand met stokbrood, hummus, paté, kipcurry, salade, vijgen, kaasjes. Alles in kleine glazen potjes met deksel. Schattig en handig. Heerlijk van gegeten. Daarna worden we losgelaten in Franschhoek waar we even de tijd krijgen om de nodige rotzooi voor thuis te kopen. Maar niet te lang want we willen de zon zien ondergaan bij Haute Cabrière en dat onder het genot van een Belle Rose van Pierre Jourdan. Niet de eerste keer dat we hier zijn en het blijft prachtig. Na een snelle opfrisactie zakken we af naar “Noop”. Heerlijk gegeten en fantastische wijnen gedronken.

Gisteren naar Stellenbosch. Een wijnproeverij en dan lunch bij Hartenberg. Prachtige wijngaard met heerlijke wijnen. Na de lunch ruim de tijd om door het stadje Stellenbosch te kuieren. Natuurlijk struinen we door Oom Samie se winkel heen en de vele kleine snuisterijwinkeltjes. Veel Franse invloeden en prachtige huizen. We eindigen ’s avonds bij Blacksmith’s Kitchen op Pearl Mountain. Zo bijzonder om elke keer weer verrast te worden door de omgeving, de smaakvol ingerichte restaurants, lieve en gastvrije mensen.

Vandaag koffertjes gepakt en op pad met eindbestemming Swellendam. Omdat het vandaag Koningsdag is, hebben we ons allemaal in het hysterisch oranje uitgedost. We worden al vroeg verwacht bij Springfield in de Robertson Vallei voor een proeverij. Hoe idyllisch, een lange tafel, aan het water, een paar grote honden die met ons meesjokken en een gepassioneerde eigenaresse die ons uitgebreid verteld over haar wijngaard die al 4 generaties in de familie is. Na de proeverij een wandeling gemaakt tussen de wijnranken door en een rondleiding door de kelders en de wijnmakerij.
Daarna door naar Van Loveren. Eerst lunch onder de wijntakken. Waarom is het hier allemaal lekkerder? Ook hier een uitgebreide rondleiding. Proeven uit de wijnvaten zelf. Heel bijzonder.
Na het proeven van de verschillende wijnen terug het busje in en op weg naar ons nieuwe onderkomen. De zus van Rob heeft een aantal B&B’s in Swellendam. Daar gaan we logeren de komende dagen.

1. Janni Millenaar:
    28 april 2016
    Hallo Annemiek, Ook Rob en ik hebben gelogeerd in een B&B in Swellendam. Wat een leuk dorp is dat. Open sfeer daar. OPns B&B was aan een lager liggen de 'rivier'/stroom waar ze voor wij er waren een grote overstroming hadden gehad. Veel plezier nog en geniet van de heerlijke wijnen; hier smaken ze toch anders idd.! groet Janni
  2. Annemieke:
    28 april 2016
    Dank je wel... We logeren in Arum Vale..... Erg prettig allemaal....
  3. Karen Esser:
    28 april 2016
    Dat wordt afkicken en sporten als je terug bent, haha. Of doorgaan waar je mee bezig bent, meneer Prinssen here we come!
  4. Annemieke:
    3 mei 2016
    Haha....ik denk gewoon doorgaaaan!!