Seward 🐳
5 september 2024 - Seward, Alaska, Verenigde Staten
Eergisteren zijn we vanuit Palmer naar Anchorage gereden. Daar hebben we een korte shop-stop gedaan bij the GAP voor Karen, om vervolgens naar het zuiden te rijden met eindbestemming Seward.
We rijden langs de Turnagain Arm, een waterweg die uitkomt in de Golf van Alaska. Het heet Turnagain omdat vroeger eerst Captain Cook en na hem nog een boot op de Knik Arm bij Anchorage niet verder konden varen en dus beiden moesten omkeren.
We reden de Alaska Kenai Peninsula op, een schiereiland met heel veel gletsjers, meren, moerassen en het Kenai Fjords National Park.
Het is een mooie tocht en het merendeel van de meren waar we langs rijden zijn een soort blauw-groen- grijzig van kleur. Heel apart, eigenlijk niet goed te omschrijven.
We zien regenwolken leeg regenen in de verte wat, met de zon erop, hele mooie plaatjes geeft. Zo nu en dan vangen we zelf een spatje maar dat mag geen naam hebben. Uiteindelijk hebben we ons gesetteld in een hotelletje in de haven van Seward en heerlijk gegeten in het verrassend gezellige centrum.
Gistermiddag hebben we doorgebracht in het Alaska SeaLife Center. Er wordt onderzoek gedaan naar de staat van de oceaan en aangespoelde en zieke beesten worden daar opgelapt om hopelijk weer uitgezet te kunnen worden. Verder is er een aquarium met een mooie uiteenzetting over zalm, roggen en andere zwemmende beesten.
We hebben voor het eerst sinds 2 weken flinke regen. Das even wennen voor ons want we hadden tot nu toe erg veel geluk met het weer. Na het aquarium gisteren zijn we blijven hangen in onze hotel kamer. In Seward is er geen bioscoop dus hebben we voor het eerst deze reis de tv maar eens aangezet. Gelukkig is de keuze reuze, hier in Amerika, met een oneindige hoeveelheid zenders. Tom Cruise als Jack Reacher was een relaxte afsluiting van de middag 😎
Vandaag hebben we gedaan wat we eigenlijk gisteren zouden doen, met een boot het Kenai Fjords National Park in. Op zoek naar wildlife, walvissen en gletsjers.
De boottocht van gisteren mochten we verzetten naar vandaag omdat het weer slecht was en de tour zou worden ingekort omdat de golven te hoog waren.
Vandaag regent het nog steeds en het zal nog steeds onstuimig zijn op zee maar we besluiten toch om mee te gaan en dat was geen verkeerde beslissing. Voor de zekerheid slikken we wat zeeziekpillen, baat het niet dan schaadt het niet.
Onze hele reis hebben we de mazzel aan onze kont hangen. De groep die gisteren toch is gaan varen, heeft niets gezien. Het heeft zo moeten zijn want wij hebben vandaag een bultrug walvis zien zwemmen, vlak voor onze neus, een zeeotter, die lekker op z'n rug z'n eigen ding lag te doen, meerdere zeearenden die aan het spelen waren, ladingen papagaai duikers en zwemmende kwallen, een rots vol met zeeleeuwen, twee bruinvissen, die naast de boot omhoog kwamen en een heleboel killer whales, ook wel orka's genoemd.
We werden een soort van ingesloten door twee groepen orka's die duidelijk met ons aan het mee cruisen waren. Volgens de kapitein waren het twee verschillende groepen die samen een totaal van zo'n 60 orka's vormde.
Hij noemde vandaag een epic orka day, vooral omdat het al september is, dus laat in het seizoen.
Onze Alaska uitrusting is vandaag eindelijk eens ten volle benut en goedgekeurd. Ondanks het slechte weer hebben we een waanzinnig mooie tocht gehad 💚
Foto’s
6 Reacties
-
Bas:6 september 2024Mooie onderwater foto’s. Zelf gemaakt?
-
Annemieke:6 september 2024Ja, mooi hè.... maar nee, dat lukt niet met mijn mobieltje. Onze piloot was zo heldhaftig en gaf een showtje 😉
-
Marja:6 september 2024Mooi daar Annemiek, en wat een mazzel met de orka’s!
-
Annemieke:6 september 2024Ja, gigantische mazzel...
-
Josephine:7 september 2024Fantastisch mooi daar. En dan ook nog de dag afsluiten met Tom....... het kan niet beter 💝
-
Liselotte:12 september 2024Wauw wat ontzettend gaaf zeg dat je die dieren hebt kunnen zien!!🥰

