Chickaloon 🚁

31 augustus 2024 - Chickaloon, Alaska, Verenigde Staten

Vandaag rijden we naar Chickaloon. Daar slapen we een nachtje in de  Sheep Mountain Lodge, een mooie accommodatie halverwege de rit naar Palmer.

Valdez was erg prettig maar vandaag is het de eerste dag dat het echt regent dus we hebben er geen moeite mee om weer te vertrekken. 

We rijden door de pass en de bergen heen en bijna door de wolken. Na twee uurtjes laten we de hoge bergen achter ons en verandert de omgeving in een uitgestrekte toendra. Heel bijzonder. 

De auto is vol getankt en we hebben weer wat bananen en energierepen gekocht dus beperken ons tot een sanitaire stop. Tegen de tijd dat we bij de lodge aankomen, houdt het op met regenen. Goeie planning 😊

We treffen een aantal volledig ingerichte houten lodges aan met daarnaast een klein restaurant waar we vanavond kunnen eten en morgenochtend kunnen ontbijten. 

We beginnen meteen met een stuk warme appeltaart en een mok chocolademelk. Even een bodempje.

Onze lodge heeft een veranda en een goede verrekijker, de zon schijnt dus ik nestel me daar in een stoel totdat het 5 uur is. Dan hebben we een privé afspraak met Mark 🚁😉

Hij is de eigenaar van de lodge en onze piloot van vandaag. Het was een spontane actie van ons en dat zijn vaak de beste 🤓

We hebben een helikopter vlucht geboekt van 90 minuten naar verschillende gletsjers. Dus we zijn beiden een soort van hyperrrr....

Mark is een rustige, absoluut niet onaardige jongen om naar te kijken die ons vakkundig insnoerd. We gaan 2 landingen maken. Ik eerst voorin en Karen mag na de eerste landing voorin. Wat een ervaring. 

We vliegen langs bergruggen, zien een eland, een witte berggeit en wat zwarte beren. Uiteindelijk landen we op het ijs van de gletsjer. Het lijkt buitenaards of op een andere planeet. We krijgen spikes onder gebonden en een wandelstok in de handen geduwd en lopen zo het ijs op. Het terrein is niet vlak dus we moeten nog best klauteren. De spikes werken goed, we willen niet uitglijden en in een blauwe poel verdwijnen. Al schijn je hier ook te kunnen duiken 🥶

We drinken water uit de poel en lopen wat rond. Wat een waanzinnig uitzicht. Het enige wat je hoort is het gedruppel van smeltend ijs. Wat een mazzel ook met het weer. De zon schijnt op de bergruggen en het waait niet. Na de gletsjer vliegen we over de verschillende soorten landschappen en landen we op een bergrug. Ook daar hebben we een stukje gewandeld en geklommen. Een kleurige, hele zachte ondergrond met kleine besjes waar beren dol op zijn. We zitten wat samen en genieten van het uitzicht.

We vliegen terug en toppen deze fantastische dag af met een  bubbeltje en een lekkere maaltijd. 

Wat een mazzelaars zijn we toch!!!

Foto’s

4 Reacties

  1. Mark:
    2 september 2024
    Heerlijk, wat een avontuur!!
  2. Cristel:
    2 september 2024
    Wat een reis 😍😍😍😍😍
  3. Ellen:
    2 september 2024
    Wat kun je mooi schrijven Annemieke. Bijzondere ervaringen.
  4. Annemieke:
    2 september 2024
    Zeker heel bijzonder 😘