Kaapstad

14 maart 2023 - Muizenberg, Zuid-Afrika

Inmiddels zijn we alweer 4 dagen in Kaapstad.

Na een voorspoedige vlucht vanuit Amsterdam zonder lange wachtrijen etc., wat leuke films en hier en daar wat slapen kwamen we vrijdagavond rond middernacht aan op het vliegveld van Kaapstad. Gemakkelijk kwamen we de douane door en werden we opgewacht door Rob, Ton, Zoë en Lori. Ze waren er alle vier, hoe leuk....

Zij hebben een eigen appartement in Muizenberg en wij logeren daar vlakbij in B&B the Muize.
Ons snel even afzetten bij de B&B is uiteraard geen optie dus de mannen hadden een fles lekkere bubbels meegenomen en die moest natuurlijk wel even gedronken worden. Fijn om elkaar weer te zien. Toen eindelijk naar bed.

We hebben twee auto’s gehuurd en de volgende ochtend worden we opgepikt door Rob. Na een toeristische route door supermarkt Checkers rijden we naar hun appartement. Die hebben ze nog niet zo lang en willen wij natuurlijk wel graag even zien. Elektriciteit lag echter plat dus koffie en thee zetten zat er niet in.  In Zuid Afrika is er meerdere malen per dag stroomuitval. Plotseling en random. Er schiet dan een stinkend aggregaat aan of je zit zonder stroom….
Je ziet hier niemand van verschieten, het is even niet anders.

Zoë en Lori waren naar een surfles dus zijn wij met de auto naar het strand gereden voor een bak koffie en gebak. Geen straf want zowel koffie maken en gebak bakken, kunnen ze hier erg goed.
Als Lori en Zoë klaar zijn, rijden we met z’n allen richting Mooiplaas Wine Estate in Stellenbosch voor onze eerste wijnproeverij.
Een prachtig landhuis tussen de wijngaarden met heel vriendelijk en enthousiast personeel dat ons uitgebreid uitleg geeft over de verschillende wijnen die ze daar ter plekke verbouwen en maken. Zo lekker allemaal dat we besluiten daar ook een hapje te eten met uiteraard wijn die we net hebben geproefd.

Op de terugweg naar Kaapstad een simkaartje gekocht, wel zo makkelijk.

Terug in de B&B even opgefrist om redelijk snel daarna naar ons favoriete restaurant af te zakken in Kalkbay, Brass Bell.
Verplichte kost als we in Kaapstad zijn.. Er is nog niets veranderd en het is nog steeds allemaal even lekker (gelukkig hebben we niet echt geluncht!)

Jo, Lot en ik zijn uiteindelijk volledig uitgelogd en gaan terug naar de B&B om wat slaap in te halen. Rob en Ton halen Amy en Laurens van het vliegveld want die landen met dezelfde vlucht als wij maar dan deze avond.

De volgende ochtend gaat Lot mee met Zoë en Lori voor een surfles dus de rest gaat mee naar het strand om actiefoto’s te maken.

Een grote groep, verschillende interesses en twee auto’s dus we splitsen op. Jo, Lot, ik, Lori en Zoë rijden naar Bo-Kaap op Signal Hill in Kaapstad. Een levendige wijk met gekleurde kleine huisjes die eeuwen geleden zijn gebouwd door bevrijde slaven.
Na Bo-Kaap rijden we door naar de Tafelberg waar we met de kabelbaan naar boven gaan. Het is prachtig weer met een strakblauwe lucht. Het is ook heel rustig boven op de berg dus we nemen alle tijd om lekker rond te lopen en van het uitzicht te genieten.

Zoë en Lori willen nog aansluiten bij de anderen om Lion’s head te beklimmen. Een berg naast de Tafelberg. Het is al laat in de middag en Jo, Lot en ik hebben het eigenlijk best prima daar boven op die berg dus wij installeren ons op het terras in de zon.

We hebben rond 8 uur een reservering bij NV 80 in Kaapstad. Een erg goed restaurant waar we ook al eens eerder hebben gegeten. Beetje haasten om op tijd te zijn maar uiteindelijk zitten we aan een goeie straffe G&T.

De volgende dag rijden we de route over de Chapmans Peak Drive. Een mooie kustweg waar we meerdere malen zijn gestopt voor een kodak momentje. We rijden helemaal door naar Kaap de Goede Hoop waar we de berg oplopen helemaal naar de punt waar Rob en Ton hun huwelijks ceremonie hebben gehouden met een fantastisch uitzicht over de Kaap. Vanuit de Kaap rijden we naar Boulders Beach waar er midden in een woonwijk een pinguïn kolonie zit. Het was overduidelijk tijd voor de voortplanting want er werd flink op los gesjanst, zullen we maar zeggen.
Lot heeft ons uiteindelijk naar de Brass Bell in Kalkbay gereden om daar nogmaals te eten (te lekker) en daarna terug naar de B&B. Voor het eerst links rijden, heeft ze heel goed gedaan.

Vandaag zijn we vroeg opgehaald.  Het is een drukke ochtendspits en we willen richting Swartland om wat wijngaarden te bezoeken en natuurlijk wijn te proeven. Een prachtige rit van 1,5 uur brengt ons in Malsbury waar we beginnen bij Babylon's Peak Wine Estate. Een heel oud familie bedrijf waar een jong stel de leiding over heeft. We worden enthousiast ontvangen en krijgen een uitgebreide uitleg over alle wijnen. Erg lekker allemaal.

We rijden door naar Riebeek Kasteel. Een klein dorpje waar we wat winkelen en gaan lunchen bij Panera Bakery. Daarna door naar Pulpit Rock Wine waar we allemaal zelf mogen kiezen wat we willen proeven.

Van daaruit door naar Paarl waar we ieder voor zich mooie herinneringen hebben liggen. Onze gedachten gaan ook altijd naar GertJan die absoluut gemist wordt. We drinken een bubbel bij Laborie Estate (gewoon omdat het kan) om uiteindelijk de dag af te sluiten bij Blacksmith's kitchen. Een restaurant boven op een heuvel met een waanzinnig uitzicht.

Ton loeit ons met gierende banden terug naar Muizenberg waar we de koffers mogen gaan inpakken want morgen leveren we de auto's in en vliegen we naar Johannesburg. Daar huren we 4x4 auto's om door te rijden naar the Cavern in Drakensberg.

Volgende onderdeel van de vakantie. Zin in....

1. Karen Esser:
    14 maart 2023
    Nou goed begin van de vakantie! Heel veel plezier in Drakensberg 😘
  2. Marlies de Graaf:
    15 maart 2023
    Heerlijk om te zien en mee te lezen (reizen)! Groeten aan iedereen en dikke kus uit Nederland waar vandaag weer natte sneeuw kan vallen 😱. Altijd fijn te weten dat het thuis slecht weer is 😂😂😂
  3. Cristel:
    15 maart 2023
    Dat ziet er allemaal heel lekker uit daar.
    Geniet ervan en leuk om jullie reis zo mee te volgen.
    Groetjes uit Griekenland.
  4. Marika:
    15 maart 2023
    Mooie reis zijn jullie aan het maken!
    En heerlijk weer.
  5. Silvia Tuinman:
    15 maart 2023
    Wat zalig zeg, echt een heerlijke reis!